>

Welcome to PI2SWK

You are here:   Over PI2SWK > De filters

De filters

Een apart verhaal zijn de filters voor de signaal scheiding tussen de zender en de ontvanger. Omdat er gebruik gemaakt wordt van 1 antenne voor zowel zenden als gelijktijdig ontvangst bij een shift van 1,6 MHz moet deze scheiding maximaal zijn. Om dit te bereiken is heeft Dolf PA3CGF een duplexfilter gemaakt die samen met een circulator een isolatie tussen zender en ontvanger heeft van ruim 105 dB!! Het filter bestaat uit 3 C-filters voor de ontvanger en 3 L-filters voor de zender. Demping van antenne naar ontvanger is ongeveer 2 dB en van zender naar antenne ongeveer 2,5 dB. Al met al een 'mooi' stukje fijnmechanica. Hieronder een aantal foto's.

N-connectoren worden op maat gedraaid


Connectoren voorzien van in- en uitkoppel loop


Binnenzijde filter voorzien van L-"shunt"


Bovenzijde filter met draaispindel


Binnengeleider filter


Compleet duplexfilter met circulator

April 2017
8 April is de directe radiolink naar IJselstein geoptimaliseerd en het is nu een zeer stabiele verbinding met een mooie troughput. 

  

In de mast bij PI2SWK is ook een accesspoint geplaats. Deze heeft een openingshoek van 120 graden en staat gericht op 300 graden Noord-West zodat het grootste deel van Gouda ook dekking heeft met HAMNET. Zodra het accesspoint actief is worden de gegevens bekend gemaakt en kan er gebruik van worden gemaakt. 
Daarnaast is er ook een radiolink naar Delft PI1DFT actief gemaakt waardoor naast Delft, ook meteen heel Zeeland gekoppeld is met HAMNET.